Το σχολείο > Κανονισμός Λειτουργίας

ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ 3ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ  

Σχολικό Έτος : 2023-24

Η σχολική κοινότητα αποτελείται  από τη διεύθυνση (Διευθύντρια), την Υποδιευθύντρια, τους Συμβούλους Σχολικής Ζωής, το διδακτικό προσωπικό, το ειδικό διδακτικό προσωπικό (ΕΕΠ), το ειδικό προσωπικό (ΕΒΠ), , τους μαθητές και μαθήτριες, το γενικό βοηθητικό προσωπικό (υπάλληλοι καθαριότητας και Δήμου) και το σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων.

Βασικές αρχές:

  • Το κάθε μέλος αυτής της κοινότητας μέσα από τον δικό του ρόλο είναι υπεύθυνο για την ομαλή λειτουργία του σχολείου μέσα σε κλίμα συνεργασίας, αμοιβαίου σεβασμού και αναγνώρισης του έργου και της προσφοράς του κάθε μέλους αυτής της κοινότητας.        
  • Μεταξύ των βασικών σκοπών της σχολικής μονάδας είναι η καλλιέργεια πνεύματος αυτοσεβασμού και αλληλοσεβασμού.
  • Επιδίωξη της σχολικής μονάδας , μέσα από το διδακτικό και εκπαιδευτικό της ρόλο, είναι να δημιουργήσει πολίτες ενεργούς, υπεύθυνους και σκεπτόμενους.
  • Η τήρηση των κανόνων οργάνωσης και λειτουργίας της σχολικής μονάδας αποτελεί βασική προϋπόθεση της ομαλής πορείας της.

Το κάθε μέλος της κοινότητας αυτής, μέσα από το δικό του ρόλο, είναι υπεύθυνο για την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας έτσι όπως ορίζουν οι αρχές της ευπρέπειας, της ευγένειας και όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία. Για την τήρηση θετικού κλίματος συνεργασίας και συνύπαρξης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας απαιτείται η τήρηση των παρακάτω κανόνων και συστάσεων οι οποίοι αποτελούν βασική προϋπόθεση της επωφελούς για το σύνολο λειτουργίας της.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

 Προσέλευση – παραμονή – αποχώρηση

  1. Η είσοδος των μαθητών/-τριών στο σχολείο ολοκληρώνεται στις 8.15 με το χτύπημα του κουδουνιού. Καλό είναι να προσέρχονται λίγο νωρίτερα. Όσοι μαθητές/-τριες  έρθουν αργότερα πηγαίνουν πρώτα από το γραφείο της Δ/νσης για να πάρουν άδεια εισόδου. Κατά την είσοδο και την έξοδο από τις αίθουσες οι μαθητές/-τριες δεν πρέπει να κάνουν φασαρία ούτε να τρέχουν ώστε να αποφευχθούν ατυχήματα.
  2. Τα τμήματα αποχωρούν από το σχολείο σύμφωνα με το  ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων.
  3. Μαθητής/-τρια  που για σοβαρό λόγο πρέπει να αποχωρήσει νωρίτερα, το δηλώνει στη Δ/νση του σχολείου ώστε να υπάρξει επικοινωνία με το σπίτι του. Για την αποχώρηση του μαθητή/της μαθήτριας είναι απαραίτητο να έρθει να τον παραλάβει ο γονέας/κηδεμόνας ή ενήλικος εκπρόσωπός του λαμβάνοντας από τη Δ/-ντρια σχετικό Υπηρεσιακό Σημείωμα.
  4. Για οποιαδήποτε ανάγκη τόσο οι μαθητές/-τριες όσο και οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν να επικοινωνούν  μέσω του τηλεφώνου του σχολείου.
  5. Απαγορεύεται αυστηρά οι μαθητές/-τριες να βγαίνουν χωρίς άδεια από τους χώρους του σχολείου για οποιοδήποτε λόγο.
  6. Ενημερώνονται οι γονείς στην περίπτωση που μαθητές/-τριες συστηματικά καθυστερούν να προσέλθουν έγκαιρα την πρώτη ώρα των μαθημάτων.
  7. Οι μαθητές/-τριες εισέρχονται στις αίθουσες αμέσως μετά τη λήξη του διαλείμματος. Τυχόν αδικαιολόγητη και συστηματική καθυστέρηση καταγράφεται ως απουσία.
  8. Σε περίπτωση ωριαίας αποβολής, ενημερώνεται η Διεύθυνση και ο μαθητής/η μαθήτρια  παραμένει σε ειδική αίθουσα υπό την επίβλεψη καθηγητή.
  9. Οι απουσίες που μπορεί να κάνει ένας μαθητής- μια μαθήτρια  ανά σχολικό έτος είναι 114 ώρες.  
  10.  Σε περίπτωση απουσίας κάποιου εκπαιδευτικού και όταν δεν μπορεί να γίνει αναδιαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος, γίνεται αναπλήρωση της ώρας από άλλο εκπαιδευτικό.
  11.  Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες  (με εξαίρεση αυτών που έχουν κάποιο πρόβλημα υγείας) βγαίνουν στην αυλή και οι αίθουσες κλειδώνονται. Σε περίπτωση βροχής οι μαθητές/-τριες  συγκεντρώνονται στο ισόγειο.
  12.  Οι συνεδριάσεις των πενταμελών συμβουλίων της κάθε τάξης καθώς και του 15μελους γίνονται μετά από ενημέρωση και με τη σύμφωνη γνώμη των εκπαιδευτικών σε χρόνο και με τρόπο κατά τον οποίο δεν διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία του σχολείου.
  13. Το κάπνισμα και η χρήση του κινητού τηλεφώνου ή άλλης ηλεκτρονικής συσκευής που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου απαγορεύεται εκ του νόμου. (Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018). Αν μαθητής/-τρια  εντοπιστεί να  τα χρησιμοποιεί εντός του σχολείου είναι υποχρεωμένος/η να το παραδώσει στον εκπαιδευτικό. Οι συσκευές παραμένουν στην κατοχή του σχολείου μέχρι να τις παραλάβει ο γονέας /κηδεμόνας.
  14.  Φροντίδα όλων είναι η καθαριότητα του σχολείου και η αποφυγή κάθε είδους φθοράς (στα θρανία, τους τοίχους κλπ). Η συντήρηση του σχολείου γίνεται με τους πόρους που το κράτος εισπράττει μέσω των φόρων και είναι ευθύνη όλων μας. Σε περίπτωση που εξακριβωμένα μαθητής/-τρια προβεί σε βανδαλισμό και καταστροφές χώρου ή αντικειμένων οι γονείς ενημερώνονται και αναλαμβάνουν την ανάλογη προς αυτούς ευθύνη.
  15.  Η κατανάλωση τροφίμων απαγορεύεται στις αίθουσες και τις τουαλέτες. Το καθαρό περιβάλλον προδιαθέτει για ένα καλύτερο μάθημα και καταδεικνύει πολιτισμένη συμπεριφορά.
  16.  Η συμπεριφορά των μαθητών/-τριών μεταξύ τους, προς τουςεκπαιδευτικούς, τους φύλακες και το βοηθητικό προσωπικό πρέπει να χαρακτηρίζεται από ευγένεια. Τα προβλήματα επιλύονται με το διάλογο. Η χρήση βίας σε οποιαδήποτε μορφή της (σωματική, λεκτική, ψυχολογική, ηλεκτρονική) προσβάλλει και υποβαθμίζει τον άνθρωπο και φέρνει σε δύσκολη θέση την οικογένειά του. Σημαντικό είναι να μη ξεχνούν οι μαθητές/-τριες την μαθητική τους ιδιότητα και σε χώρους εκτός του σχολείου. Οι μαθητές /-τριες και οι γονείς/κηδεμόνες για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πρέπει εγκαίρως να ενημερώνουν το σχολείο ώστε να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα.
  17. Το σχολείο έχει δύο καθαρίστριες (σε βάρδιες). Η εργασία τους είναι δύσκολη και εξασφαλίζει σε σημαντικό βαθμό την ασφάλεια και την καθαριότητα του χώρου. Συνεπώς όλοι μας, με τη συμπεριφορά και τις πράξεις μας, πρέπει να τους βοηθούμε φροντίζοντας το σχολείο μας.
  18.  Οι μαθητές/-τριες πρέπει να φροντίζουν ώστε το ντύσιμό τους να είναι το κατάλληλο για ένα χώρο εκπαίδευσης όπου καλλιεργείται το πνεύμα. Εξάλλου μέσα στα καθήκοντα του σχολείου είναι οι μαθητές/-τριες να αναπτύξουν το αίσθημα της ευπρέπειας όχι μόνο στη συμπεριφορά τους αλλά και στην γενικότερη παρουσία τους.
  19.  Όταν ο μαθητής- η μαθήτρια,  αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα υγείας (σωματικό ή ψυχολογικό) είναι απαραίτητη η ενημέρωση του σχολείου για τα συμπτώματα, τα φάρμακα που ενδεχομένως παίρνει και για την εξέλιξη της υγείας του/της.
  20.  Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να επισκέπτονται τακτικά το σχολείο και να ενημερώνονται για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την επίδοση του παιδιού τους. Η απλή τηλεφωνική επικοινωνία δεν επαρκεί.
  21.  Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνουν το σχολείο για κάθε αλλαγή στη διεύθυνση κατοικίας και στα τηλέφωνά τους (κινητά και σταθερά) και γενικά φροντίζουν να παρέχουν στο σχολείο τη δυνατότητα της εύκολης επικοινωνίας μαζί τους.
  22.  Σε περιπτώσεις που μαθητές δεν είναι συνεπείς με τις υποχρεώσεις τους και ανάλογα με τη σοβαρότητα και τη συχνότητα των παραπτωμάτων τα παιδαγωγικά μέτρα που μπορούν να αξιοποιηθούν κλιμακώνονται ως εξής:
  23. προφορική παρατήρηση
  24. επίπληξη
  25. ωριαία απομάκρυνση από την αίθουσα
  26. αποβολή από το σχολείο έως 2 ημέρες ( με παραμονή στο σχολείο)
  27. αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι αυστηρές κυρώσεις ενεργοποιούνται στις περιπτώσεις:

  • Χρήσης βίας (ενδοσχολική βία- ψυχολογική- λεκτική -ηλεκτρονική)
  • Κατοχής επικίνδυνων οργάνων και ουσιών
  • Καταστροφής ή κλοπής ατομικής περιουσίας μελών της Σχολικής Κοινότητας
  • Η από πρόθεση πρόκληση βλαβών και καταστροφών στις εγκαταστάσεις του Σχολείου.

Επισημαίνουμε ότι κάθε φορά που επιβάλλεται κάποιο παιδαγωγικό μέτρο μας ενδιαφέρει πάνω απ’ όλα η κατανόηση του λάθους εκ μέρους του μαθητή/της μαθήτριας  και όχι η τιμωρία και ο στιγματισμός του. Στην προσπάθεια του σχολείου να διατηρηθεί η εύρυθμη λειτουργία του και να διαπαιδαγωγηθούν οι μαθητές/-τριες στο σεβασμό των διαφορετικών ρόλων και την τήρηση των συμφωνημένων κανόνων, μπορούν να χρησιμοποιηθούν όλοι οι διαθέσιμοι τρόποι, όπως είναι οι συμβουλευτικές συναντήσεις με τους Συμβούλους Σχολικής Ζωής και την Κοινωνική Λειτουργό που βρίσκεται στο σχολείο  ενώ, αυξημένος θα πρέπει να είναι και ο ρόλος των μαθητικών κοινοτήτων στην πρόληψη και την αντιμετώπιση προβλημάτων και δυσλειτουργιών. Η ανάπτυξη θετικού κλίματος αποτελεί παράγοντα πρόληψης/ή και αντιμετώπισης φαινομένων βίας,  παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού στο πλαίσιο του αμοιβαίου σεβασμού, της αποδοχής της διαφορετικότητας, της προώθησης της συνεργασίας με αρμόδιους φορείς.

Οι εκπαιδευτικοί

  • Οι εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν (αυτονόητα εκ της ιδιότητας τους) τους κανονισμούς και τις οδηγίες της Πολιτείας. Επιπρόσθετα σε κάθε περίσταση είναι κοντά στους μαθητές/-τριες βοηθώντας τους στην προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον, συμβουλεύοντας και καθοδηγώντας τους με αγάπη και υπομονή και αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα που προκύπτουν μέσα στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Συνεργάζονται με την Δ/ντρια, τους αρμόδιους ΣΕΕ και τους γονείς/κηδεμόνες για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων (γνωστικών/ συμπεριφορικών) σεβόμενοι  την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/-τριών .
  • Συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων και δράσεων που οργανώνονται και υλοποιούνται από τη σχολική μονάδα.
  • Η Δ/νση του σχολείου και οι εκπαιδευτικοί επικοινωνούν με τους γονείς/κηδεμόνες ενημερώνοντάς τους για τη φοίτηση των μαθητών/-τριών (στο πλαίσιο που ορίζει ο νόμος) και για κάθε ζήτημα που προκύπτει. Διενεργούνται σε ετήσια βάση δια ζώσης ενημερωτικές συγκεντρώσεις γονέων, επίδοση ελέγχων προόδου, ενημερώσεις με κάθε πρόσφορο τρόπο ηλεκτρονικά και έντυπα καθώς και τακτικές ενημερώσεις σε εβδομαδιαία βάση σύμφωνα με αμαρτημένο πρόγραμμα στην ιστοσελίδα του σχολείου. Επίσης πραγματοποιούνται έκτακτες ή ειδικές  ενημερώσεις  όπου απαιτείται πλαίσιο πολιτικής εμπιστευτικότητας ή απορρήτου.

Πολιτική της σχολικής μονάδας για την προστασία από πιθανούς κινδύνους

Εφαρμογή διαδικασιών και αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών

Με την έναρξη κάθε νέου σχολικού έτους επικαιροποιείται το σχέδιο του ΟΑΣΠ , -μνημόνιο ενεργειών- το οποίο περιλαμβάνει σχέδιο εκκένωσης λόγω φωτιάς ή σεισμού, καταστροφής ή και ακραίων καιρικών συνθηκών και διενεργούνται τακτικές ασκήσεις ετοιμότητας και προσομοιώσεις  διαδικασιών και αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών. Οι μαθητές/-τριες εκπαιδεύονται σε κοινή συμπεριφορά σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ακολουθώντας συγκεκριμένες οδηγίες για τη διαφυγή τους και την προστασία τους.

Επικοινωνία και συνεργασία της σχολικής μονάδας με τους γονείς & κηδεμόνες

Η ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων πραγματοποιείται  με:

  • Αναρτήσεις στην ιστοσελίδα
  • Με ενημερωτικά ή υπηρεσιακά σημειώματα, με mails, βεβαιώσεις ή τηλεφωνική επικοινωνία
  • Με επισκέψεις (τακτικές/έκτακτες) στην σχολική μονάδα

Επιπλέον στη βάση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων καλλιεργείται εποικοδομητική συνεργασία και επικοινωνία τόσο με το Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων όσο και με γονείς/κηδεμόνες ατομικά και ενισχύεται η εμπιστοσύνη τους προς τη σχολική μονάδα μέσω θετικών στάσεων. Το δημοκρατικό σχολείο προκειμένου να είναι ανοικτό, συνεργατικό και συμπεριληπτικό έχει ανάγκη την σύμπραξη όλων των εμπλεκομένων μερών, της  Δ/ντριας, των εκπαιδευτικών,  των μαθητών/-τριών, του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων, της Σχολικής Επιτροπής, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης .

Ο παρών κανονισμός συντάχθηκε με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων μερών: εκπαιδευτικών, μαθητών/-τριών, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και προέκυψε μετά από διαβούλευση και είναι πιθανόν το παρόν πλαίσιο να περιλαμβάνει τροποποιήσεις ή επικαιροποιήσεις όποτε υπάρξει ανάγκη.