Αγώνες Επιχειρηματολογίας – Ρητορικής
Στα πλαίσια της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μας μονάδας δημιουργήσαμε ομάδα μαθητών-τριών επιχειρηματολογίας / ρητορικής και υλοποιήσαμε σχέδιο δράσης με σκοπό την ενίσχυση ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων μαθητών/τριών μέσω της συμμετοχής σε διαγωνισμούς επιχειρηματολογίας – αντιλογίας, ρητορικής.
Υπεύθυνες Καθηγήτριες: Μαυρίδου Ε. Αναστασία (Συντονίστρια) , Αλεξούδη Αλεξάνδρα
Σκοπός του σχεδίου δράσης
Η εκπαίδευση παρέχει και η αγορά εργασίας απαιτεί κάποιες δεξιότητες που θα αποκτήσουν οι μαθητές και μελλοντικοί εργαζόμενοι. Οι δεξιότητες διακρίνονται σε τυπικά προσόντα που αποκτάμε μέσω της εκπαίδευσης (πτυχία, διπλώματα, αποδεικτικά γνώσης & χρήσης Η/Υ, γλωσσομάθειας, κλπ.) και τα οποία αποκαλούνται «hard skills», και σε χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, τα λεγόμενα «soft skills» ή «ήπιες δεξιότητες». Η ανάπτυξη και η καλλιέργεια των ήπιων δεξιοτήτων απαιτεί συνειδητή προσπάθεια, επιμονή και θέληση. Σκοπός του σχεδίου δράσης μας η ανάπτυξη του γλωσσικού εγγραμματισμού και των γλωσσικών ικανοτήτων των μαθητών μαθητριών και συγκεκριμένα του προφορικού λόγου ως δημοσίου λόγου ή ρητορικού λόγου επιχειρημάτων και αντίκρουσης, καθώς και του γραπτού λόγου με τη σωστή χρήση της ελληνικής γλώσσας ( ορθογραφία, λεξιλόγιο, δομή) μέσω της συμμετοχής σε γλωσσικούς διαγωνισμούς πχ. Επιχειρηματολογίας – αντιλογίας, ρητορικής, ορθογραφίας και ελληνικής γλώσσας . Επιπλέον η ανάπτυξη και άλλων ήπιων δεξιοτήτων μέσα από την προετοιμασία και τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς. Ειδικοί Στόχοι: α) Παιδαγωγικοί • καλλιέργεια συνεργασίας και ομαδικότητας μεταξύ των μαθητών και μεταξύ μαθητών και καθηγητών μεντόρων τους, για παραγωγή έργου. • Αυτοπεποίθηση, διαχείριση άγχους, αποφασιστικότητα, πειθαρχία και αυτοπειθαρχία • Δημιουργική σκέψη • Επιμονή και υπομονή, διαχείριση του χρόνου • Ευγένεια, κοινωνικότητα και επικοινωνία, σεβασμός στον αντίπαλο και στον εαυτό β) Εκπαιδευτικοί • Σωστή χρήση του γραπτού και προφορικού λόγου • Ανάπτυξη του δημοσίου λόγου. Επιχειρηματολογία – αντιλογία • Ανάπτυξη και καλλιέργεια της κριτικής σκέψης μέσα σε ένα αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο κανόνων. • Γνώση και κατανόηση των σύγχρονων κοινωνικών, επιστημονικών και οικονομικών προβλημάτων που απασχολούν την ανθρωπότητα. Μεθοδολογία Οργάνωση ομάδων μαθητών μαθητριών από όλες τις τάξεις του σχολείου για τη συμμετοχή σε διάφορους γλωσσικούς διαγωνισμούς ( τουλάχιστον τρεις ) που θα είναι: 1. Η γλώσσα μου ο κόσμος μου, της περιφερειακής διεύθυνσης κεντρικής Μακεδονίας που περιλαμβάνει 3 φάσεις : ενδοσχολικούς, σε επίπεδο διεύθυνσης και σε επίπεδο περιφέρειας. 2. Διαγωνισμός ρητορικής και αυθορμήτου λόγου Χρονοδιάγραμμα Η επιλογή των ομάδων και η προετοιμασία θα αρχίσει μόλις προκηρυχτούν οι διαγωνισμοί περίπου τα Χριστούγεννα. Η προετοιμασία θα γίνεται κάθε Τρίτη 8η ώρα, μέχρι την διεξαγωγή των διαγωνισμών.
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Η εκπαίδευση παρέχει και η αγορά εργασίας απαιτεί κάποιες δεξιότητες που θα αποκτήσουν οι μαθητές και μελλοντικοί εργαζόμενοι. Οι δεξιότητες διακρίνονται σε hard skills δηλαδή πτυχία, αποδεικτικά γνώσης κλπ και σε soft skills, δηλαδή ήπιες δεξιότητες που αποτελούν χαρακτηριστικά της προσωπικότητας ανάπτυξη και η καλλιέργεια των ήπιων δεξιοτήτων απαιτεί συνειδητή προσπάθεια, υπομονή επιμονή και θέληση. Σκοπός του σχεδίου δράσης μας είναι η ανάπτυξη του γλωσσικού εγγραμματισμού, και των γλωσσικών ικανοτήτων των μαθητών – μαθητριών και συγκεκριμένα του προφορικού λόγου ως δημοσίου λόγου, ρητορικού λόγου, επιχειρηματολογίας, αντίκρουσης και πειθούς, καθώς και του γραπτού λόγου με τη σωστή χρήση της ελληνικής γλώσσας ( ορθογραφία, λεξιλόγιο, δομή, έκφραση, ύφος). Αυτό θα γίνει με συμμετοχή σε μαθητικούς διαγωνισμούς ρητορικής, αυθορμήτου λόγου, του διαγωνισμού της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης «Η γλώσσα μου ο κόσμος μου», κλπ. Ειδικοί παιδαγωγικοί στόχοι ( ήπιες δεξιότητες): Καλλιέργεια της συνεργασίας και ομαδικότητας μεταξύ των μαθητών μαθητριών και μεταξύ των καθηγητών μεντόρων τους. Αποφασιστικότητα, διαχείριση άγχους, διαχείριση χρόνου, αυτοπεποίθηση, πειθαρχία και αυτοπειθαρχία. Επιπλέον ευγένεια, σεβασμός στον αντίπαλο και στον εαυτό, κοινωνικότητα και επικοινωνία. Ειδικοί εκπαιδευτικοί στόχοι (ήπιες δεξιότητες): Η σωστή χρήση της ελληνικής γλώσσας , η κριτική σκέψη, η πνευματική καλλιέργεια, καθώς και η τριβή με τα μεγάλα σύγχρονα προβλήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα….
Περιγραφή δράσης
Δημιουργήθηκε ομάδα 10 παιδιών από την Α και Β τάξη. Πραγματοποιήθηκαν 18 τρίωρες συναντήσεις από το Νοέμβριο του 2021 μέχρι το Μάιο 2022. Οι προετοιμασία των ομάδων έγινε με βάση τους κανόνες της επιχειρηματολογίας αντιλογίας του Ιδρύματος των Δελφών και του Υπουργείου Παιδείας. Τα παιδιά χωρίζονταν σε δύο ομάδες. Δίνονταν το θέμα και ακολουθούσε και ακολουθούσε κλήρωση για το ποια ομάδα θα ήταν λόγος και ποια αντίλογος. Στη συνέχεια είχαν ημίωρη προετοιμασία και τη δική μας βοήθεια για να βρουν και να αναλύσουν τα επιχειρήματα. Για τον ορισμό χρησιμοποιούσαν λεξικά. Μετά τρεις ομιλητές από κάθε πενταμελή ομάδα ανεβαίνουν στο βήμα και μιλάνε υπέρ και κατά του ίδιου θέματος. Οι αγώνες από το ΠΕΚΕΣ είχαν προγραμματιστεί να γίνουν στις 7 Μαΐου. Ωστόσο, δυστυχώς το ΠΕΚΕΣ ακύρωσε τους αγώνες και μας ενημέρωσε μέσα στις διακοπές του Πάσχα, γιατί δεν υπήρχαν πολλές συμμετοχές. Επειδή ήμασταν έτοιμοι και επειδή τα παιδιά περίμεναν με ανυπομονησία τους αγώνες έπρεπε να βρούμε μία λύση. Η λύση που βρήκαμε ήταν να βρούμε ποια σχολεία είχαν δηλώσει συμμετοχή στους αγώνες και συνεπώς έκαναν προπονήσεις ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε φιλικούς αγώνες μεταξύ μας. Ήταν 6 σχολεία και τα πέντε από Θεσσαλονίκη μαζί με το δικό μας. Τα δύο από αυτά ήταν ιδιωτικά και δεν ασχοληθήκαμε ενώ τα άλλα δύο ήταν δημόσια. Επικοινώνησα με τα δύο σχολεία και δέχτηκαν να κάνουμε φιλικούς αγώνες με πολύ ενθουσιασμό. Κάναμε 2 συναντήσεις μία με το με το 4ο Γυμνάσιο Αμπελοκήπων και μία με το 1ο Γυμνάσιο Χαριλάου. Σε κάθε συνάντηση πραγματοποιήθηκαν 2 αγώνες ώστε να μιλήσουν περισσότερα παιδιά. Οι συναντήσεις έγιναν στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αμπελοκήπων- Μενεμένης που μας παραχώρηση ο Δήμαρχος κατόπιν αιτήματός μας. Η μία συνάντηση έγινε την Τρίτη 17/5/2022 και οι άλλη 25/5/2022. Έλαβαν μέρος στην πρώτη εννιά παιδιά από μας και 10 από το 4ο Γυμνάσιο Αμπελοκήπων και αυτοί είχαν φέρει και κοινό άλλα 15 παιδιά. Η συνάντηση εξελίχτηκε εξαιρετικά και στους 2 αγώνες με θέματα: οι σπουδές στην πόλη σου είναι προτιμότερες από σπουδές σε άλλη πόλη και η χρήση κινητού πρέπει να απαγορευτεί στους δημόσιους χώρους. Η δεύτερη συνάντηση είχε θέματα οι πολιτικοί πρέπει να χρησιμοποιούν μόνο τη δημόσια υγεία και παιδεία και το ο πόλεμος είναι δίκαιος όταν είναι αναγκαίος. …
Φωτογραφίες από τους αγώνες επιχειρηματολογίας στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης.